Problemi sa spojkom kod novijih tipova vozila ili načinu korištenja ?
Što je spojka, gdje se nalazi i čemu služi ?
Spojkom nazivamo mehanički sklop koji razdvaja motor od mjenjača u transmisiji snage s motora prema pogonskim kotačima. Omogućava lagano pokretanje vozila i izmjenu stupnjeva prijenosa, kao i zaustavljanje vozila dok je uključen neki od prijenosa mjenjača. Sastavni dijelovi su; zamašnjak , lamela, potisna ploča (košara ) i potisni ležaj.

Plivajući zamašnjak strada i zbog pogrešaka vozača
Kod modernih automobila, u sustavu prijenosa snage koristi takozvani plivajući zamašnjak (dvomasni).Koji služi za sprječavanje vibracija motora koje se prenose na mjenjač i mekšu izmjenu stupnjeva prijenosa . Ali i skuplje održavane uz posebnu pozornost na rad papučicom spojke.
Činjenica je da su moderniji motori i pored manjih radnih zapremina i kod nekih manjeg brojem cilindara sve jači i s više specifične snage po jedinici zapremine. Jači motor bi trebao pratiti jači i izdržljiviji mjenjač, koji može prenositi snagu motora pouzdano i tokom dugog niza godina. Koji su sposobni izdržati velika naprezanja, na koja ih ti jaki motori stavljaju. Međutim, to bi uvjetovalo povećanje mjenjačkih sklopova, njihove veće gabarite s povećanjem težine ili kvalitete. Povećanje težine je nešto što proizvođači ne žele kao bi potrošnja goriva bila u skladu sa sve rigoroznijim ekološkim zakonima
U tom ciklusu plivajući zamašnjak služi kao amortizer, između motora i mjenjača za ublažavanje torzionih naprezanja koje bi se prenosile sa motora na mjenjač.
U principu, plivajući zamašnjak treba ublažiti slabosti mjenjača i preuzeti na sebe veliki dio radnih opterećenja. Omogućiti mekši prihvat pri pokretanju vozila odnosno izmjeni stupnjeva prijenosa (brzina ). Zbog prirode rada motora velikog obrtnog momenata, radne oscilacije su veće i štetnije. Osobito kod turbomotora turbo-dizela veće radne zapremine. Upravo zbog svoje teške uloge, zamašnjak je taj koji trpi velika naprezanja, koja ga polako ali sigurno unište i potrebno ga je redovno mijenjati (100-150.ooo km ). Zatim dolazimo do cijene koju treba platiti za tu zamjenu a koja okvirno iznosi od tisuću eura i više ovisno o klasi automobila. Da nije bilo plivajućeg zamašnjaka, umjesto njega bi mijenjali mjenjače, a to bi bila daleko skuplja intervencija. Cijenu komoditeta, tehnološke inovacije ali i održavanja vozila s neadekvatnim mjenjačem svakako plaća kupac a ne proizvođač. Redovna zamjena je neupitna ali se zato uz posebnu pozornost na način korištenja može izbjeći izvanredan popravak. Sve nagle promjene u načinu vožnje (nagli start ili ubrzanje, prenagla opterećenja spojke ali i vožnja na premalom broju okretaja motora), razni udari s neravnina na kolniku vuča priključnog vozila znatno mogu ošteti prijenosni mehanizam vašeg vozila pa će neznanje i nemarnost na kraju skupo stajati.
1. Podesite sjedalo tako da spojkom možete pritisnuti i otpustiti vrhom stopala bez posebnih napora
2. Prije spajanja spojke uvijek je ležerno dovedite do mjesta spajanja ( savladavanja mrtvog hoda ) a potom dodajte lagano gas
3. Nakon tog postupno otpuštajte papučicu spojke ( bez trzaja pri spajanju )
4. Tek kad postignete potpuno spajanje možete znatnije ubrzati vozilo
5. Prije mijenjanja u niži stupanj usporavajte vozilo do najniže brzine višg stupanja ispod 2000 o/min (veće razlike zahtijevaju duže spajanje )
Mijenjanje u niži stupanj pri višim okretajima motora s laganim otpuštanjem spojke ne kočite motorom već spojkom (motor je tada samo sredstvo koje pruža otpor inerciji vozila a kočenje motorom je sasvim nešto drugo, premda vozilo usporava ali cijenu tog usporenja plaća vaša spojka ) Nije loše da motor malo radi s povećanim brojem okretaja bez dodatka goriva jer se tada čiste cilindri, ali pri spajanju je potrebno ujednačiti vrtnju motora s vrtnjom mjenjača, koja nesmije biti bitno različita. Taj problem se ne očituje pri promjeni u viši stupanj prijenosa jer su prijedosni sklopovi ujednačeno opterećeni.
Na što može utjecati neadekvatno korištenje spojke ?
Prvenstveno na opruge zamašnjaka i napinjač a kasnije skraćuje vijek ostalih dijelova prijenosa. Povećava potrošnju lamele i potisne ploče U početku se čuje samo lagano zveckanje a kasnije i podrhtavanje pri pokretanju i promjeni stupnjeva prijenosa. Cijelo vozilo se trese a motor lula kao da nije učvršćen To može trajati do proklizavanja lamele ( tanjuraste ploče koja povećava trenje među metalnim površinama ) kada na vozilu više nije moguće prenijeti snagu s motora na pogonske kotače.
Usporenje motorom
Ova tehnika koristi se kod dugih nizbrdica, kada se ručica mjenjača postavlja u niži stupanj prijenosa, onaj koji onemogućava ubrzanje vozila. Ako to nije dovoljno povremeno usporite i radnom kočnicom. Dugotrajno korištenje radne kočnice moglo bi uzrokovati pregrijavanje kočnice i oslabiti njen efekt i trajno oštećenje stoga je usporenje motorom neminovno ali tek kada je transmisija u potpunom spoju.