Zimski uvjeti na cesti i obvezna zimska oprema

zima3

Zimski uvjeti na cesti su uvjeti kada je kolnik prekriven snijegom ili kada je na njemu poledica.

U zimskim uvjetima na cestama zabranjuje se promet motornim vozilima koja nemaju propisanu zimsku opremu i teretnim automobilima s priključnim vozilom. Vozač motornog vozila dužan je, prije uključivanja u promet, očistiti zaleđena vjetrobranska stakla i snijeg na vozilu.

Kako je temeljem članka 193. stavka 3. Zakona o sigurnosti prometa na cestama, Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture donijelo

Odluku o obaveznoj uporabi zimske opreme na zimskim dionicama javnih cesta u Republici Hrvatskoj 

Obaveza korištenja zimske opreme prema navedenoj odluci, propisana je u razdoblju od 15. studenoga tekuće godine do 15. travnja iduće godine. Obavezna uporaba zimske opreme odnosi se na sve vrste motornih vozila bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika, izuzev vozila oružanih snaga Republike Hrvatske. U zimske dionice javnih cesta ulazi 839,2 km autocesta i 1523,3 km državnih i županijskih cesta te 68,1 km državnih cesta za tranzitni promet iz luka Vukovar, Osijek, odnosno luke i rafinerije Sisak.

Novčanom kaznom u iznosu od 5 do 15 tisuća kuna kaznit će se pravna ili fizička osoba obrtnik ako naredi ili dopusti da se u prometu na cestama koristi vozilo koje nema propisanu zimsku opremu ili teretni automobil s priključnim vozilom. Za ovaj prekršaj kaznit će se novčanom kaznom u iznosu od tisuću i pol do 5 tisuća kuna i odgovorna osoba u pravnoj osobi i u tijelu državne vlasti ili tijelu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave. Novčanom kaznom u iznosu od 700 kuna kaznit će se za prekršaj vozač ako upravlja vozilom suprotno odredbama ovoga članka.

Zimska oprema

Pravilnikom o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cesti propisano je:

Pod zimskom opremom motornih vozila čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 tona, prema ovom Pravilniku, podrazumijevaju se zimske gume (M+S) na svim kotačima ili ljetne gume s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg pripravnim za postavljanje na pogonske kotače

Pod zimskom opremom autobusa podrazumijevaju se lanci na pogonskim kotačima ili zimske gume (M+S) postavljene na pogonske kotače, a autobusi i teretna vozila koja zbog tehničkih razloga ne mogu postaviti lance na pogonske kotače moraju imati zimske gume (M+S) na pogonskim kotačima

Na vozila se ne smiju postavljati gume s čavlima.

Gume na vozilima moraju odgovarati i dimenzijama što ih je odobrio proizvođač, moraju biti namijenjene za vožnju brzinom koja je jednaka ili veća od najveće brzine kojom se vozilo s obzirom na svoje tehničke karakteristike može kretati, ili najveće brzine koju dozvoljava ograničivač brzine ugrađen na to vozilo, te moraju biti tako dimenzionirane da izdrže onaj dio najvećeg dopuštenog osovinskog opterećenja koje se na njih oslanja.

Gume na istoj osovini vozila moraju biti jednake po dimenzijama, nosivosti, brzinskoj karakteristici, vrsti (zimske, ljetne), konstrukciji (radijalne, dijagonalne itd.) i marki/tipu (proizvođaču).

Bez zimske opreme isključenje i novčana kazna

snijegAC2Ako policijski službenik zatekne vozilo koje se kreće cestom na kojoj je kretanje te vrste vozila zabranjeno ili se kreće bez zimske opreme na dijelu ceste i u vrijeme kada je zimska  oprema    obvezna, naredit će vozaču da odmah prekine kretanje vozilom ili da vozilom nastavi kretanje na cesti na kojoj je kretanje te vrste vozila dopušteno, odnosno da upotrijebi zimsku opremu.

                          • Ako vozač ne postupi po toj naredbi, policijski službenik isključiti će vozilo iz prometa. Isključenje vozila iz prometa traje sve dok se ne otklone razlozi zbog kojih je vozilo isključeno.
                          • Vozač je dužan isključeno vozilo odmah ukloniti s ceste na mjesto na kojem neće ugrožavati sigurnost prometa ili ometati normalan tok prometa (parkiralište, ugibalište i sl.), a najkasnije u roku od 12 sati vozač je dužan ukloniti isključeno vozilo s ugibališta i sličnih mjesta.
                          • Novčanom kaznom u iznosu od 10 do 30 tisuća kuna kaznit će se za prekršaj pravna ili fizička osoba obrtnik ako naredi ili dopusti da u prometu na cestama sudjeluje vozilo koje je isključeno iz prometa.
                          • Novčanom kaznom u iznosu od tisuću i pol do 5 tisuća kuna kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi ako naredi ili dopusti da u prometu na cestama sudjeluje vozilo koje je isključeno iz prometa.

Policijski službenik koji je isključio vozilo iz prometa vozaču će privremeno oduzeti registracijske pločice.

Novčanom kaznom u iznosu od 3 do 7 tisuća kuna, ako postupi suprotno naredbi policijskog službenika (odnosno pokuša vozilom upravljati iako je isključeno iz prometa), kaznit će se za prekršaj vozač motornog vozila, uz određivanje 3 negativna prekršajna boda i izricanja zaštitne mjere zabrane upravljanja motornim vozilom na rok od jednog mjeseca do dvije godine.

Zimske dionice

snijeg_dubci-010210

Od 15.studeni pa sve do 15. travnja sljedeće godine obvezna je uporaba zimske opreme na zimskim dionicama javnih cesta u Republici Hrvatskoj, priopćili su iz Hrvatskih autocesta.

Zimske dionice autocesta su Zagreb – Karlovac – Bosiljevo – čvorište Maslenica (A1), Granični prijelaz Macelj) – Trakošćan – Krapina – Zagreb (A2), Granični prijelaz Bregana – Zagreb    –      – Sl. Brod – granični prijelaz Bajakovo (A3), granični prijelaz Goričan – Varaždin – Zagreb (A4), čvorište Osijek – Đakovo – čvorište Sredanci (A5) te čvorište Bosiljevo 2 – Delnice –  Rijeka       ( A6).

Bez zimske opreme isključenje i novčana kazna

Ako policijski službenik zatekne vozilo koje se kreće cestom na kojoj je kretanje te vrste vozila zabranjeno ili se kreće bez zimske opreme na dijelu ceste i u vrijeme kada je zimska oprema obvezna, naredit će vozaču da odmah prekine kretanje vozilom ili da vozilom nastavi kretanje na cesti na kojoj je kretanje te vrste vozila dopušteno, odnosno da upotrijebi zimsku opremu.

                          • Ako vozač ne postupi po toj naredbi, policijski službenik isključiti će vozilo iz prometa. Isključenje vozila iz prometa traje sve dok se ne otklone razlozi zbog kojih je vozilo isključeno.
                          • Vozač je dužan isključeno vozilo odmah ukloniti s ceste na mjesto na kojem neće ugrožavati sigurnost prometa ili ometati normalan tok prometa (parkiralište, ugibalište i sl.), a najkasnije u roku od 12 sati vozač je dužan ukloniti isključeno vozilo s ugibališta i sličnih mjesta.
                          • Novčanom kaznom u iznosu od 10 do 30 tisuća kuna kaznit će se za prekršaj pravna ili fizička osoba obrtnik ako naredi ili dopusti da u prometu na cestama sudjeluje vozilo koje je isključeno iz prometa.
                          • Novčanom kaznom u iznosu od tisuću i pol do 5 tisuća kuna kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi ako naredi ili dopusti da u prometu na cestama sudjeluje vozilo koje je isključeno iz prometa.

Policijski službenik koji je isključio vozilo iz prometa vozaču će privremeno oduzeti registracijske pločice.

Novčanom kaznom u iznosu od 3 do 7 tisuća kuna, ako postupi suprotno naredbi policijskog službenika (odnosno pokuša vozilom upravljati iako je isključeno iz prometa), kaznit će se za prekršaj vozač motornog vozila, uz određivanje 3 negativna prekršajna boda i izricanja zaštitne mjere zabrane upravljanja motornim vozilom na rok od jednog mjeseca do dvije godine.

 Cjelogodišnje gume

·         Zbog smanjenja troškova i problema sa skladištenjem guma, mnogi razmišljaju o cjelogodišnjim pneumaticima. No, o njima mogu razmišljati oni koji ne prelaze više od 10.000 km godišnje i voze se većinom po gradu, dok zimi ne putuju brdskim predjelima. Prelazite li mnogo kilometara godišnje, u toplijem dijelu godine cjelogodišnje će se gume brže trošiti, a zimi cjelogodišnji  pneumatici ne drže cestu ni približno dobro kao prave zimske gume.

Magla utrostručuje opasnost    

  Piše: dr. Željko Marušić

Magla i skliska cesta iznimno je opasna kombinacija, a upravo nas to očekuje u predstojećim tjednima, posebice u kontinentalnim krajevima. Najopasnije je na brzim prometnicama i autocestama, jer mnogi nastavljaju voziti brzo usprkos bitno pogoršanim uvjetima.

Tada takve prometnice, koje su u 90 posto okolnosti najsigurnije, postaju iznimno opasne. Kod maglovitog je vremena  problem što se iz uvjeta kakve-takve vidljivosti iznenada prevelikom brzinom može uletjeti u gustu maglu, kad se ne vidi prst pred nosom. I u Europi se svake godine dogode deseci nesreća po takvom scenariju, u kojima sudjeluju i desetine vozila Na rizike nesreće bitno utječu zdravlje i umor vozača te ispravnost vozila. Najgore je ako u takvim okolnostima vozi umoran , vozač lošeg vida,ili koji je  pod utjecajem alkohola, droge ili psihoaktivnih lijekova. Opasna vozila mogu se prepoznati po krivudanju i naglim promjenama brzine. Preporučljivo ih je upozoriti svjetlosnim signalom, no najbolje je ne voziti iza njih ili se zaustavite izvan ceste. Tada pomažu čista stakla, a duhanski dim pogoršava ionako loše uvjete. Zbog toga ne pušite u vozilu, a to zamolite i sve putnike. Naravno, upalite svjetla za maglu, a koristite isključivo kratka svjetla. S dugima se u magli lošije vidi i zasljepljuju se vozači iz suprotnoga smjera. Ako brzinu treba smanjiti na manje od 30 km/h, kad se znatno povećava rizik da netko naleti na vas, upalite sve pokazivače .

mag2Posebno su bitna ispravna svjetla, Uz vidljivost, brzina tada najviše utječe na rizike nesreće. Podjednako je riskantna prevelika i premala brzina, jer su opasne kolone kad na njih velikom brzinom nalijeću druga vozila u prometu. Takve nesreće često izazovu vozači koji naglo uspore te na njih naleti vozač koji ne održava  dovoljan razmak ili vozi neprilagođenom brzinom. Tada se vozila potpuno zaustavljaju a žmigavci i ostala signalizacija automobila od iznimne su važnosti u svim uvjetima vožnje, a posebice u magli. Ni u kojem slučaju ne vozite ako su neispravna stop-svjetla, žmigavci ili glavni farovi. Tek potpuno ispravan automobil, uz odgovornog vozača, osigurava dovoljnu sigurnost. Naravno, važna je i policija, koja bi tada trebala biti pripravna (u suradnji s meteorolozima) te pojačati kontrole i usporavati prometne tokove na dionicama gdje se očekuje gusta magla

Najbolji recept – ne vozite

Kad je magla, najsigurnije je ne voziti. Ako imate neodgodive obveze,  prilagodite    ih predvidivim klimatski uvjetijer

idućih mjeseci nikoga ne bi smjela iznenaditi jutarnja magla. Krenite ranije ili kasnije i izbjegavajte kritične vremenske uvjete.

Sporije, ali ne i presporo
Smanjite brzinu, ali ne vozite presporo. Tada možete biti opasniji nego brzi vozači, jer  povećavate rizik da drugi nalete na vas. Na autocesti je opasno voziti sporije od 80 km/h, a na ostalim cestama manje od 50 km/h.

Udvostručite razmak 

Za većinu nesreća, pored brzine, presudan je razmak među vozilima. Mnogi zbog loše vidljivosti voze “na repu” vozila koje vozi ispred. Udvostručite razmak, ali ne treba ni pretjerivati, jer je dobro vozilo ispred sebe držati “na oku”.
.
   Pretjecanje vodi u smrt

Pretjecanje na cestama s dvosmjernim pro

metom najopasnija je radnja. U lošim je uvjetima najbolje ne pretjecati. Mnogi zbog par minuta ranijeg dolaska na kocku stavljaju svoj život i život ostalih sudionika u prometu.

10 savjeta za vožnju u magli

                          • – izbjegavajte vožnju po magli, posebice bez maglenki-
                          •    upalite kratka svjetla te prednje i stražnje maglenke (ako ih imate)
                          • – ako se naglo pogorša vidljivost, zaustavite vozilo
                          • – stakla i svjetla moraju biti čista i ispravna
                          • – ne pušite i zamolite druge da to ne rade
                          • – vozite iza drugog vozila, na sigurnoj uda­ljenosti
                          • – vozite blizu središnje linije, radi pješaka i biciklista
                          • – vozite oprezno i defenzivno, bez naglih manevara
                          • – zaustavljajte se potpuno izvan prometnice
                          • – ako se zaustavite na začelju kolone, uključite sve žmigavce